Z tisku

Folkbluesové odpoledne - Merta, Třešnák ci Hale
    Šumperk - Sobotní odpoledne již téměř tradičně - potřetí v řade - věnují pořadatelé šumperského festivalu Blues Alive muzikantum spřízněným určitým tématem. Předloni to byla pražská čtvrť Hanspaulka, z níž vzešlo množství ostřílených muzikantů v čele s Ivanem Hlasem, bratry Tesaříky či Petarem Introvičem, loni dostala prostor severočeská bluesová scéna. Letos je téma zaměřeno nikoli místopisně, ale stylově. "Sobotní odpoledne je tématické, zaměřené na folk a blues," představil ředitel Domu kultury v Šumperku Vladimír Rybička společného jmenovatele čtyř muzikantů, z nichž první - loňský objev Blues Aperitivu Jiří Míža - se na pódium dostaví ve 13 hodin. Po písničkáři ze Staré Vsi u Rýmařova, který se blues věnuje teprve tři roky, se objeví naopak persona českého folku, o níž se dá říct, že celý žánr na tuzemské scéně nejen spoluvytvářela, ale přímo formovala - ať už svým vysokým standardem kytarové hry či texty na pomezí filozofie a poezie. Řeč je o Vladimíru Mertovi, vystudovaném architektu, jenž absolvoval také filmovou režii, písničkáři, jehož písně sice nikdy pro svou harmonickou složitost i texty nezněly u táboráku tak často jako písně jeho kolegů Kryla, Nohavici a dalších, zato však bezesporu patřil mezi ty, díky jejichž tvorbě se za totality o písničkářích začalo hovořit jako o svědomí národa. Mezi tyto písničkáře, či tehdejší terminologií spíše "folkaře", patří zcela jistě i třetí protagonista sobotního odpoledne Vlasta Třešnák. Muzikant a spisovatel, jenž - spřízněn s Hrabalem a dalšími - hledal svou inspiraci spíše na okraji tehdejší totalitní společnosti, v hospodách co nejnižší cenové skupiny či v nejrůznějších povoláních bez perspektivy, se v posledních letech více věnuje právě literátství a jeho koncertu i po návratu ze švédské emigrace není tolik jako v sedmdesátých letech. Čtvrtým písničkářem, který odpoledne završí, je rodilý Texasan Terry Lee Hale. "Není v republice poprvé. Je to přesně žánrově člověk, který do tématu přesně zapadá," dodává Rybička k muzikantovi, jenž má za sebou pravý rozevlátý americký osud. Hale se narodil v rodině vojenského důstojníka, základním způsobem jej ovlivnil bluesový kazatel reverend Gary Davis a změnil tak jeho vnímání kytarové hry. Poté přesídlil v polovině osmdesátých let do Seattlu, v době, kdy se rodila seattleská grungeová scéna, jíž vydatně pomáhal na svět jako koncertní agent tamních kapel. Sám se však na vlně nesvezl a zůstal věrný svému stylu.
(MfDnes Olomouc, 12. listopadu)

Josifoska se vrací po čtyřech letech
    Šumperk - Nedaleká slovenská scéna je pravidelnou zásobárnou šumperského festivalu. Letos se tak v pátek na pódium postaví zpěvačka s výrazným bluesovým cítěním Sylvia Josifoska. Ta se na Blues Alive vrací po čtyřech letech, nikoli však jako zpěvačka skupiny Bluesweiser, ale se svou vlastní kapelou nazvanou stručně Band. "Tentokrát konečně přijíždí v cele vlastní kapely, se kterou se věnuje hudbě, na jejíž bluesový základ jsou staveny prvky dalších žánru - soulu, jazzu, inteligentního popu," podotýkají pořadatelé festivalu. Slovenská zpěvačka přitom není striktně zaměřená na blues, vždyť kromě spolupráce se slovenským bluesovým bardem Petrem Lipou či Erichem Bobošem Procházkou se objevila i na projektech, jež mají k blues či jazzu cestu předalekou. Zatímco asi málokdo zaregistroval hlas Sylvie Josifoské na společném albu Roberta Křesťana, Druhé trávy a Petera Rowena New Freedom Bell, melancholický hlas zpívající "...a Vlado Merta hrál nám blues" v písni Vánoce v Bratislavě z alba Jaromíra Nohavicy Moje smutné srdce chytl za duši na první poslech. Ke spolupráci si zpěvačku pozvali i Andrej Šeban, Jaro Filip, Richard Müller ci kapela Stan the Man. Sylvia Josifoska patří k pilným návštevníkům festivalu - před čtyřmi lety se objevila také na mezinárodním jazzovém festivalu v Přerově, a mohli ji vidět návštěvníci dalších podobně zaměřených akcí, například Slovenského bluesového festivalu v Trnavě či Jazz festu v Policče, jehož dramaturgem je od počátku právě Peter Lipa.
(MfDnes Olomouc, 11. listopadu)

Jiří Míža dostane letos mnohem více prostoru
    Šumperk - Skutečným a přesvědčivým objevem loňské postupové přehlídky Blues Aperitive byl bluesový písničkár Jiří Míža a od poroty - navzdory zavedeným pravidlum - si vysloužil postup přímo na hlavní koncertní pódium loňského Blues Alive. Letos však Míža na rozdíl od loňských dvaceti minut díky velmi příznivému přijetí publikem dostane na své vystoupení mnohem více času a zahájí sobotní folkbluesové odpoledne, na němž se prostřídá s Vladimírem Mertou, Vlastou Třešňákem a britským písničkářem Terry Lee Halem. "Projev Jiřího Míži čerpá především z kytarových ragtimu a raného meziválečného stylu z východního pobřeží Spojených státu," upozorňují pořadatelé na písničkáře, civilním povoláním keramika z nevelké Staré Vsi u Řýmařova, který si letos vydal vlastním nákladem i malé desetipísničkové album vlastních písniček i tradicionálu, kterým však pořídil nové vlastní texty.
(MfDnes Olomouc, 11. listopadu)

-123 min nabídnou smršt funky , jazzrocku i soulu
    Šumperk - Smršt funky, jazzrocku i soulu nabídne v pátek večer na prvním hlavním koncerte festivalu Blues Alive v Šumperku pardubicko-pražská kapela -123 min, pro níž to bude premiérové vystoupení na této přehlídce. Tříčlenná kapela v naprosto základním obsazení kytara - baskytara - bicí se prosazovala se svou dravou a nespoutanou muzikou pomalu, zato však jistě, a to pravidelným objížděním klubu nejrůznějších velikostí i jmen. Odborníci si pak kapely všimli před pěti lety a -123 min počastovali cenou Objev roku od Akademie populární hudby. Kapela dorazí do Šumperka se svým aktuálním a v poradí třetím albem Home?, jež před pár týdny vyšlo. Název odkazuje k stálému hledání domova. "Jsme tak moc ponořeni v hudbě, až jsme s ní jakoby oženili. Pak je problém - když hodně cestujeme a jak do hudby dáváme úplně všechno, je těžké si domov najít. U mě v této chvíli domov spočívá více než v místě v lidech, které mám a znám," řekl po vydání desky Zdenek Bína, kytarista a zpěvák kapely, která si na rozdíl od svých dvou prvních syrových alb poprvé ve studiu pohrála s technikou a své skladby podbarvila zvuky studiových mašinek. Když už se držet zahraničních vlivu, tak se vším všudy, řekla si ve svých počátcích kapela a od té doby se drží striktně anglických textu. "Byli jsme od malička ovlivněni hudbou, která se doma pouštěla a kterou jsem mel rád. A ta byla zpívaná anglicky. Styl, který mi byl od malička nejblíže, se pořád motal kolem blues a soulu. Tahle muzika je i jinak rytmicky nafrázovaná a v češtině to nezní moc povedeně. Myslím, že kapela nikdy nestála na textech, na vyprávění, spíše je to o energii a rytmech," vysvětloval již dříve anglické texty Bína, zpěvák, kytarista a autor skladeb kapely, kterou dále tvoří baskytarista se švédskými předky Fredrik Janácek a bubeník Emil Valach.
(MfDnes Olomouc, 11. listopadu)

Ivan Hlas je písničkář s bluesovými kořeny
    Šumperk - Hanspaulská bluesová scéna je v dnešním muzikantském povědomí pojem zavedený a nezpochybnitelný. Množství jmen v českém bigbítu spojených s pražskou čtvrtí Hanspaulka mluví samo za sebe - bratři Tesaříci, Petar Introvic a Bluesberry ci třeba Martin Kraus a Krausberry. Není divu, že se pořadatelé Blues Alive rozhodli věnovat jim před dvěma lety sobotní akustické odpoledne, na němž se právě Tesaříci či Bluesberry navrátili ke svým folkbluesovým kořenům. Jedno z hlavních jmen hanspaulské scény však na tehdejším koncertu chybělo - Ivan Hlas. Cestu si však vlasatý písničkář s bluesovými kořeny najde letos a na pátečním koncerte vystoupí v doprovodu svého Tria. Jak trefně představují pořadatelé festivalu Ivana Hlase v programu přehlídky, "jeho písně v sobe nesou autentický prožitek stovek probdělých nocí, atmosféru veselých večírku a kalných rán, šťastných i jiných lásek, některým - zvláště tem, jimiž vyzdobil slavný muzikál Šakalí léta - nechybí ani vzdor a furiantství". Bluesmanství Ivana Hlase je v jeho písničkách totiž přítomno nikoli klasickými dvanácti takty, ale až v druhém plánu - v naléhavých textech zpívaných až civilním hlasem a pojednávajících s grácií o věcech jednoduchých až banálních, nicméně důležitých.
(MfDnes Olomouc, 9. listopadu)

Foyer Domu kultury patří Buddy Wonders
    Šumperk - Mladá kapela s věkovým průměrem něco pres osmnáct let, Buddy Wonders, svými coververzemi bluesových standardu i skladeb méně známých bluesmanu natolik zaujala porotu květnového soutěžního klání Blues Aperitiv, že si od ní vysloužili postup na listopadový Blues Alive. Kapele, která existuje dva roky, bude v pátek večer patřit foyer šumperského Domu kultury, kde se festival koná. Zpěvačka kapely s vynikajícím bluesovým cítěním, Hana Říhová, přitom ještě v únoru tohoto roku zpívala pouze v soukromí svého domova, jak sama říká jen "z legrace" a žádné blues to rozhodne nebylo. Že by mela zpívat na pódiu před lidmi, to ji ani náhodou nenapadlo. "Ke zpívání mě přivedla náhoda. Kapela hledala zpěvačku a já to zkusila, aniž bych věděla, co to obnáší," říká s úsměvem zpěvačka, mezi jejíž oblíbené vzory patří například Shemekia Copeland. V květnu pak kapela vyhrála společně s René Lacko Bandem šumperský Blues Aperitive. "Nic moc se od té doby nezměnilo, jen jsme měli hodně koncertu a máme nějaké nové věci," míní zpěvačka kapely, které však úspěch prinesl kromě mírně zvýšeného zájmu o koncerty i účast ve sledované Noci s andělem, která už katapultovala výš na žebříčku zájmu nejednoho muzikanta. Buddy Wonders vystoupí v Noci s andělem 9. listopadu a celý porad bude věnován nadcházejícímu Blues Alive. Skupina, jejímiž cleny jsou dále sourozenci Jan a Jiří Markovi, první bubeník, druhý baskytarista a kytarista Marcel Flemr, prorazila svými aranžemi klasických kousku, časem však hodlají členové povolit uzdu vlastní autorské invence, první vlaštovky v podobě vlastních skladeb pomalu a jistě vznikají. "Vlastní písničky vznikají, ale spíše se nám stále líbí cizí nápady, kterým udělám vlastní aranže tak, že původní verze není moc poznat," podotýká zpěvačka.
(MfDnes Olomouc, 6. listopadu)

Electric Blue, kytarový rock 60. let
    Šumperk - Ze dvou pramenu čerpá dečínské trio Electric Blue inspiraci pro svůj repertoár. Prvním jsou kytarové kapely rozevlátých 60. let v cele se superhvězdnými Cream, od nichž si pro své koncerty pár písní také vypůjčili, druhým pak texaská bluesrocková škola typu Stevieho Raye Vaughena. Kapelu tvoří manželé Svobodovi, z nichž Miloš hraje na kytaru, jeho žena Jana na baskytaru, třetím je bubeník Jiří Holman. "Klasické trio kytara - baskytara - bicí těží zvláště ze suverénní souhry všech tří nástrojů, dýchajících jedním dechem, a pochopitelně i kytarových eskapád, které k tomuto stylu neodmyslitelně patří," představují kapelu pořadatelé v katalogu festivalu Blues Alive. Také Electric Blue prošli prvními dvěmi ročníky kvalifikační přehlídky Blue Aperitive a postup jim unikl jen o vlásek, když předloni v konečném výběru dostali přednost Černý mosty z Tábora a přerovští Mother Follows Chair. Letos se však Electric Blue dostanou přímo na hlavní festivalové pódium ve Velkém sále Domu kultury a příští pátek v podvečer zahájí první hlavní koncert Blues Alive. "Revivalistický závan starých dobrých časů bude v programu festivalu jistě oživením," míní pořadatelé šumperské přehlídky.
(MfDnes, 6. listopadu)

Blues Alive '02 zahájí písničkářka Raduza
    Šumperk - Od vyhrávání bluesových songu na ulicích Prahy či Moskvy, v Holandsku i Itálii až po skládání scénické hudby a absolvování konzervatoře vedla cesta písničkářky Raduzy, která svým recitálem v šumperském katolickém koncerte zahájí příští čtvrtek třídenní maraton sedmého ročníku mezinárodního festivalu Blues Alive v Šumperku. "V podstatě všechny mé písničky jsou bluesove laděné, protože prý nemám žádnou veselou píseň," ríká Raduza, která částecně vyrůstala v rodné Bubenči, částečně na vesnici. I proto bývají její písničky doprovázené hrou na harmoniku řazeny někam k městskému folku a Raduza je navíc zpívá i jazykem s lehkým nádechem dávné pražské "galerky". Rozumí jim folkaři na Prázdninách v Telči stejně jako přísní rockeři na trutnovském Bojišti na festivalu Trutnov Open Air. "Bubeneč má částečně nádech periferie a má pro mne velké kouzlo - zákoutí, tratě, nádraží. Na druhou stranu mám ráda přírodu, a i to je v mých textech znát," nebrání se srovnání písničkářka, která svou kytaru za harmoniku vyměnila teprve před třemi lety. "Hlavně je harmonika hlasitější, takže mi nahradila kapelu a lépe se mi tak hraje třeba na festivalech," říká Raduza, kterou k harmonice nepřitáhly podobné postavy na české scéně - Vašek Koubek či Jaromír Nohavica - ale náhoda. V jednom z pražských obchodu byla vystavena tak nádherná harmonika, že ji proste musela mít. Teprve poté se na ni naučila hrát. Raduzu přímo na ulici objevila před devíti lety zpěvačka Zuzana Navarová z tehdejšího Nerezu a dodnes s ní jako producentka spolupracuje. "Nasměrovala mne, protože jsem se v tom neurčitě plácala. Řekla mi, ať jdu studovat konzervatoř, což bylo nejvíce zásadní rozhodnutí v mém živote," přemýšlí o spolupráci Raduza, která absolvovala na konzervatoři obor zpěv a zároveň přičichla k vážné hudbě. Té se věnuje dodnes, a tak kromě sevřených písniček v doprovodu harmoniky si občas odskočí do světa vážné hudby a složí například scénickou muziku k divadelnímu představení. "Je to úžasná svoboda, když ve vážné hudbě můžu napsat úplně všechno, pokud to někdo zahraje, kdežto písničky musí mít sevřenou formu, aby byly srozumitelné," míní Raduza. Na jaře před devíti lety stála na ulici a hrála nevšímavým kolemjdoucím, za pár dní po objevení Navarovou již vystupovala v pražské Lucerně po jejím boku a za pár měsícu pak zahřívala to samé pódium pro Suzanne Vegu. Nezůstalo u jediného předskakování - před třemi lety se ve stejné roli objevila i před prvním a zatím posledním tuzemským vystoupením zvukového mága Mikea Oldfielda.
(MfDnes Olomouc, 5. listopadu)

Blues Alive zná program, Olomouc uslyší i Cheniera
    Olomouc, Šumperk - Sedmý ročník festivalu Blues Alive, jenž vypukne v šumperském Dome kultury již příští víkend, zná svůj kompletní program. Jeho poslední změnou bylo rozšíření olomouckého doprovodného koncertu pořádaného v U-klubu. Do něj totiž zamíří kromě Terry Lee Halea, Johna Cramtona a René Lacko Bandu také špičkový představitel jižanského stylu zvaného zydeco C. J. Chenier se svým The Red Hot Louisiana Bandem. "Loňský první doprovodný koncert v Olomouci nedopadl návštěvnost podle našich představ, proto jsme dramaturgii olomouckého vystoupení udělali tak, že se nám sem podařilo dostat asi největší festivalovou hvězdu C. J. Cheniera," řekl Vladimír Rybička, ředitel šumperského Domu kultury, k rozšíření olomouckého koncertu o muzikanty stylu, jenž vznikl propojením jižanské černošské hudby s lidovými písněmi frankofonních přistěhovalců. První satelitní koncerty, kterých má letošní ročník festivalu o dva více než vloni, se konají již v pátek v Mikulove a v sobotu v Bratislavě. Festival se tak společně s koncertem v polské Nyse rozrostl již do tří zemí. Několik posledních ročníků festivalu bylo beznadějně vyprodáno a letos to zřejmě nebude jinak. "K dnešnímu dni je vyprodáno 75 procent kapacity sálu, z toho devět desetin jsou mimošumperští. Pro ne se snažíme zajistit i servis, zejména ubytování," podotkl Rybička. V hlavní části celého festivalu kromě C. J. Cheniera vystoupí na dvou hlavních koncertech také Ivan Hlas Trio, -123min, Walkin´ Blues Band, John Crampton ci Louisiana Red ze Spojených státu. Sobotní odpoledne pak bude patřit žánrovému koncertu "Folk & blues" s Vladimírem Mertou, Vlastou Třešňákem či loňským objevem Jiřím Mížou.
(MfDnes Olomouc, 4. listopadu)

Blues Alive nabídne zydeco i folkblues
Na festival dorazí C. J. Chenier a Red Hot Louisiana Band. Doprovodné koncerty uvidí Mikulov i Bratislava
    Šumperk - Milovníci blues pomalu, ale jistě, cítí, že se blíží jejich chvíle. Sedmý ročník festivalu Blues Alive se sice koná až 14.-16. listopadu, již v této chvíli jsou známy všechny položky festivalu, který kromě hlavního třídenního programu s C. J. Chenierem a Red Hot Louisiana Bandem a dalšími bluesově naladěnými borci nabídne i rekordních šest doprovodných koncertu ve třech zemích. "V těchto dnech jsme ukončili dramaturgii," hlásí ředitel Domu kultury v Šumperku Vladimír Rybička, podle něhož hlavní systém koncertu festivalu zůstal zachován podle formy z posledních let. Celá akce začne ve čtvrtek tradičním koncertem v kostele, na němž se letos představí písničkářka "městské periferie" Raduza. Po loňských hvězdách - adeptech na americké ceny Grammy - Holmes Brothers, kteří rozparádili šumperské publikum, angažovali pořadatelé jejich kolegy ze stáje Alligator Red Hot Louisiana Band. Kapela v cele se C. J. Chenierem, která je na turné po východní Evropě, patří ke špičce stylu zvaného "zydeco", v němž se mísí jižanská černá muzika s hudbou amerických frankofonních přistehovalců. C. J. Chenier je přitom syn dnes již nežijícího Cliftona Cheniera a zakladatele Red Hot Louisiana Bandu, jenž byl za svého života i po něm zván "králem zydeco". Skupina vystoupí v pátek, ale možná se stane i hlavní atrakcí čtvrtečního doprovodného koncertu v Olomouci. "Ve čtvrtek jim odpadl jeden koncert v zahraničí, a tak jednáme s olomouckou radnicí o případné dotaci na jejich druhé vystoupení, a to v Olomouci," uvedl Rybička. K dalším účinkujícím patří texaský písničkář Terry Lee Hale či Brit John Crampton, dále také Ivan Hlas Trio, funkrockeři -123 min, polský objev sezóny Sexy Mama ci Walkin´ Blues Band, který se letos přesune z loňského místa koncertování ve foyeru Domu kultury na jeho hlavní pódium. Festival také expandoval do třetí země. Po loňském satelitním koncertu v polské Nyse se letos festivalová mise vypraví také na Slovensko do Bratislavy. Poprvé se koncert Blues Alive odehraje v Mikulove, tradičně pak v Olomouci, Jeseníku, Nyse a také na mírovské věznici, ovšem již bez účasti veřejnosti. První doprovodné koncerty, jejichž páter budou tvořit Terry Lee Hale s Johnem Cramptonem, začínají již o víkend dříve a kompletní festival se tak natáhne na deset dní. Festival letos opět bude natáčet Česká televize i Český rozhlas. "Termíny uvedení v televizi či rozhlase však ještě nejsou známy," dodal ředitel. Na návštěvníky ceká rovněž pravidelná výstava "festivalových" fotografu a součástí vstupenky i letos bude cédéčko se živým záznamem z loňského šestého ročníku Blues Alive. "Domníváme se, že letošní festival by mel jít o krok dále nejen v poctu satelitních koncertu, ale také v kvalitě," shrnul na závěr Rybička.
(MfDnes Olomouc, 23. září)